139. "The Crown. Oficjalny przewodnik po serialu. Tom 1" Robert Lacey

Czy są tutaj fani serialu "The Crown"? Ja sama z przyjemnością oglądałam tę netflixową produkcję i z niecierpliwością czekam na kolejny sezon, interesuje mnie bowiem brytyjska rodzina królewska i różne rzeczy z nią związane. Kiedy więc usłyszałam, że Wydawnictwo Kobiece ma w planach wydanie oficjalnego przewodnika po tym serialu, wiedziałam, że będzie to książka dla mnie. Często bowiem, po obejrzeniu kolejnych odcinków, zdarzało mi się przeszukiwać sieć żeby dowiedzieć się, czy to, co pokazano w tej produkcji, to jest prawda, czy może fantazja scenarzystów. Czy też tak mieliście/macie? Jeśli tak, to przeczytajcie dzisiejszą recenzję, poznacie książkę, która może odpowiedzieć na różne pytania pojawiające się w trakcie oglądania serialu "The Crown". Zapraszam serdecznie ;)




Tytuł: "The Crown. Oficjalny przewodnik po serialu. Elżbieta II, Winston Churchill i pierwsze lata młodej królowej. Tom 1"
tytuł oryginału: "The Crown: The Official Companion, Volume 1: Elizabeth II, Winston Churchill, and the Making of a Young Queen (1947-1955)"
autor: Robert Lacey
tłumaczenie: Edyta Świerczyńska
data wydania: 2017
data polskiego wydania: 3. czerwca 2020 r.
wydawca: Wydawnictwo Kobiece
liczba stron: 432
kategoria: literatura faktu/biografie
uwagi:
*przepiękne, bogato ilustrowane wydanie

Przede wszystkim, autor tej książki, Robert Lacey, jest konsultantem historycznym serialu "The Crown". Wie on więc wiele na ten temat, jeśli nie wszystko, stąd wspaniale, że zechciał się podzielić z czytelnikami swoimi przemyśleniami i uwagami, uzupełniając niejako to, co mogliśmy oglądać w kolejnych odcinkach serialowej historii o królowej Elżbiecie i jej panowaniu.

Przewodnik ten składa się z dziesięciu rozdziałów odpowiadających 10 odcinkom pierwszego sezonu (i noszących tytuły takie same jak te epizody) serialu "The Crown", obejmuje więc lata 1947-1956. Tak jak serial, książkę rozpoczynają wydarzenia związane ze ślubem księżniczki Elżbiety z Philipem Mountbattenem, znanym jako Philip, książę Grecji i Danii. Następnie przechodzimy wraz z autorem przez kolejne zdarzenia i historie z życia brytyjskiej rodziny królewskiej i całego kraju, aby dotrzeć do początków kryzysu sueskiego oraz dylematów problemów 25-letniej księżniczki Małgorzaty. Robert Lacey omawia to wszystko, wskazując w których momentach scenarzystów poniosła fantazja, a które wydarzenia rozegrały się w prawdziwym życiu. Swoją opowieść wzbogaca ciekawostkami, nie tylko odnośnie przedstawionych w serialu historii, ale też ogólnie dotyczącymi Korony, a także kulisami niektórych mniej ważnych, ale interesujących spraw.

Autor, poza rozszyfrowywaniem prawdziwości kolejnych epizodów, wiele uwagi poświęca bohaterom, zwłaszcza tym prawdziwym, żyjącym i w jakimś stopniu powiązanym z Królową. W każdym rozdziale zamieścił bowiem krótkie biogramy tychże postaci, wraz z informacją o odgrywających je aktorach. Mamy więc wyjaśnienia w tekście głównym, a dodatkowo ciekawostki, czy uporządkowanie w tych małych podrozdziałach. Poza oczywiście królową Elżbietą, ważną postacią w tej książce, podobnie jak w pierwszym sezonie serialu, jest Winston Churchill. Autor poświęca mu dużo uwagi, opowiadając o tym, co zrobił on dla Korony i dla królowej, dodając przy okazji kilka anegdot jego dotyczących.

Książka jest bardzo bogato ilustrowana - obok kadrów z serialu znajdziemy w niej archiwalne fotografie królowej Elżbiety, ale i innych członków rodziny królewskiej, czy bohaterów serialu. Uzupełniają one cały tekst i świetnie pasują do tego typu publikacji, a więc przewodnika po serialu opowiadającym prawdziwą historię. Warto zwrócić uwagę również na całe wydanie - piękną, czarną, twardą okładkę, dobry papier, ładną, estetyczną wyklejkę. Powoduje to, że książka ma też po prostu wartość estetyczną ;).

Mam tylko jedną uwagę - momentami cała opowieść autora stawała się nieco chaotyczna i miała zbyt wiele dygresji od głównego tematu, przez co chwilami czytało się dość trudno. Najczęściej zdarzało się to przy fragmentach, przy których znajdowały się wspomniane wyżej biogramy, pojawiały się one bowiem dość przypadkowo w tekście. Na szczęście, nie było to na tyle częste żeby mnie zraziło do całej lektury.

"The Crown. Oficjalny przewodnik po serialu" to prawdziwa gratka dla fanów tej netflixowej produkcji i osób zainteresowanych królową Elżbietą i rodziną królewską. Nie jest to książka idealna, niemniej, stanowi świetne uzupełnienie serialu i interesujący wstęp do dalszych poszukiwań w tym zakresie. Mnie się podobała, z przyjemnością sięgnę po drugi tom (kiedy się już pojawi ;)).





PS Nie wiem co się stało, ale nie mogę ustawić czcionki o odpowiedniej wielkości, tylko albo taką jak teraz, albo jakąś wielgaśną, jak przy książkach dla słabowidzących...

Komentarze

  1. Widzę, że to pozycja dla fanów serialu, osób którym serial przypadł do gustu ale i chcieliby go poznać ale jeszcze się wahają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zdecydowanie dla fanów. Dla osób nieznających serialu może być zbyt dużym spojlerem (jeśli serial oparty na prawdziwej historii można zaspojlerować) ;)

      Usuń
    2. Najpierw serial potem książka :)

      Usuń
    3. Dokładnie, to najlepsza kolejność w tym wypadku ;)

      Usuń
    4. Ja zaczęłam oglądać ale nie wciągnęłam się :)

      Usuń
    5. Rozumiem, ja miałam dwa podejścia do tego serialu, za drugim się wciągnęłam ;)

      Usuń
    6. PO którym odcinku? :)

      Usuń
    7. Ojej, nie pamiętam ;)

      Usuń
  2. Oglądałam i jestem zachwycona! W takim razie koniecznie muszę zdobyć ten przewodnik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak, to faktycznie książka w sam raz dla Ciebie ;)

      Usuń
  3. Przymierzam się do serialu, ale znając mnie, trochę czasu mi to jeszcze zajmie. Aktualnie pochłonęłam "W głębi lasu" i postanowiłam na chwilę dać sobie spokój z serialami. Teraz książki. :) A tak na serio, to bardzo interesuje mnie historia brytyjskiej rodziny królewskiej, więc ta historia na pewno jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli serial "W głębi lasu" Ci się podobał? Ja obejrzałam dopiero jeden odcinek, ale jak na ten moment nie czuję zachwytu, niemniej podoba mi się, że ta opowieść wygląda nawet nieźle przeniesiona na polskie realia ;)

      Usuń
  4. Ja akurat nie znam tego serialu, więc póki co, ten przewodnik nie jest dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam tego serialu, więc na ten moment po przewodnik nie sięgnę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Wydaje się ciekawa (tym bardziej, że bardzo lubię ten serial), ale z drugiej strony takie przewodniki po serialach nie bardzo mnie kręcą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro lubisz serial, to ten przewodnik może Ci się spodobać, bo fajnie uzupełnia i wyjaśnia wydarzenia opowiedziane w "The Crown" ;)

      Usuń
  7. Chociaż wydanie ładne to po książkę nie sięgnę, nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, wobec tego nie będę Cię zachęcać ;)

      Usuń
  8. Nie czytałam i nie oglądałam i jakąś mnie nie interesuję nawet :D

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, wobec tego nie będę Cię zachęcać ;)

      Usuń
  9. Serial jeszcze przede mną, ale zdecydowanie mam w planach ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, to po obejrzeniu pierwszego sezonu ta książka na pewno Ci się spodoba ;)

      Usuń
  10. Fajnie, że książka Ci się spodobała. Nie oglądałam serialu, ale chciałabym go kiedyś obejrzeć. Wtedy pewnie sięgnę również po tę książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Widziałam gdzieś w przelocie 2 odcinki serialu i już wiem, że muszę do niego usiąść na spokojnie :D Książka wydaje się wspaniałym dopełnieniem. Z pewnością będzie fajnym prezentem dla fanów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, to trzeba obejrzeć na spokojnie ;). A jak już skończysz oglądać pierwszy sezon to zapraszam do tej lektury...

      Usuń
  12. Mnie jakoś ten serial nie powalił, ale to chyba dlatego, że wolę chyba oś bardziej z akacją. Mimo wszystko książka z pewnością ciekawa dla fanów serialu Netflixa.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, serial ten nie ma wartkiej akcji, ale dla mnie, jako fanki brytyjskiej rodziny królewskiej, to bardzo ciekawe spojrzenie. Masz rację, dla fanów serialu ta książka powinna być świetną lekturą ;)

      Usuń
  13. Mnie książka zaciekawiła, więc może po nią sięgnę :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam na półce na Legimi tą książkę, więc jak wrócę do serialu to pewnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka dotyczy pierwszego sezonu, więc jak masz go już za sobą, to możesz ją na spokojnie przeczytać ;)

      Usuń
  15. Jak już nadrobię najnowszy sezon, to chętnie podsumuję sobie serial z pomocą tej książki :) Jednak dla mnie ta produkcja jest świetna, ale ma w sobie jakiś "ciężar", nie mogę oglądać każdego dnia odcinka, często potrzebuję zrobić sobie kilka dni przerwy i wtedy wrócić do tej historii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przewodnik jest akurat tylko do pierwszego sezonu ;). Ale też uważam, że ten serial ma w sobie coś takiego, że nie da się go oglądać "ciurkiem", trzeba robić przerwy :)

      Usuń
  16. Ja, ja, ja pokochałam "The crown"! :D Byłam ciekawa co napiszesz o tej publikacji i jestem całkiem zaskoczona, bo nie spodziewałam się, że jest tak dobrze zrobiona. Trochę mnie skusiłaś... :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serio, jest całkiem w porządku. Może momentami nieco chaotyczna, ale ogólnie mi się podobała ;)

      Usuń
  17. Lubię ten serial, ale nie mam potrzeby czytać do niego przewodnika :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Oglądałam 1 sezon, drugi muszę zobaczyć. Bardzo mi się podobał ten serial. Zazwyczaj nie kupuje przewodników po serialach, ale ten wydaje się ciekawszy więc przemyśle to. Czy serial powstał na podstawie książki?

    Pozdrawiam serdecznie z Krakowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serial powstał na podstawie sztuki teatralnej, a ona z kolei na podstawie prawdziwego życia ;). Wspomniana książka jest tylko dodatkiem, uzupełnieniem "The Crown".

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie za każdy komentarz i każdy głos w dyskusji.