69. "Kobieta, którą pokochał Marszałek. Opowieść o Oli Piłsudskiej" Katarzyna Droga

Bardzo lubię sięgać po biografie ciekawych osób, co już na pewno wielokrotnie powtarzałam tu na blogu. Najbardziej interesują mnie historie różnych kobiet, tych bardziej i mniej znanych. Stąd, kiedy usłyszałam o biografii Aleksandry Piłsudskiej, osoby fascynującej, najbliższej kobiety dla Józefa Piłsudskiego, stwierdziłam, że muszę koniecznie ją przeczytać. Udało mi się to i dziś chciałabym krótko opowiedzieć o tej książce.

tytuł: "Kobieta, którą pokochał Marszałek. Opowieść o Oli Piłsudskiej"
autor: Katarzyna Droga
data wydania: 4 kwietnia 2018 r.
wydawca: Znak

"Mija sto lat odzyskania niepodległości, bardzo okrągła rocznica. Wśród sukcesorów zwycięstwa królują mężczyźni, dyplomaci, oficerowie. Ciche bohaterki, wywiadowczynie w kieckach do kostek, które przenosiły dynamit w gorsetach, gromadziły broń, kpiły z wroga i narażały się na Sybir, nie figurują ani w podręcznikach, ani w pomnikach."

Taką właśnie cichą bohaterką, jak opisywane w przytoczonym przeze mnie cytacie, była Aleksandra Piłsudska, z domu Szczerbińska, dziewczyna z Suwałk, o której opowiada książka Katarzyny Drogi. Jest to fabularyzowana biografia, powieść biograficzna o kobiecie skromnej, żyjącej w cieniu bardzo sławnego i utytułowanego męża, ale nie ustępującej mu odwagą i dokonaniami. Autorka przybliża nam w niej nieco postać Oli Piłsudskiej i jej mniej oraz bardziej znane dokonania, ale też przeżycia i wspomnienia.

Powieść biograficzna to gatunek, w którym obok suchych faktów, można podać trochę swoich domysłów jak wyglądały kulisy różnych wydarzeń, czy ubarwić nieco opowiadaną historię. I taka jest właśnie ta książka, jednakże całość jest bardzo wyważona, bez zbędnych dopowiedzeń, czy sensacji i plotek, ale również bez zbytecznego pochlebstwa, czy koloryzowania. Autorka starała się dotrzeć do jak największej ilości źródeł, jak też rozmawiała z osobami, które znały lub miały jakąś styczność z panią Piłsudską. Powoduje to, że książka ta jest bardzo wiarygodna, ale też czyta się ją bardzo dobrze, nie jest bowiem drętwą relacją naszpikowaną datami, ale spokojną, płynną opowieścią...

Ola Szczerbińska, towarzyszka Ola, pani Aleksandra Piłsudska, pani marszałkowa - to tylko niektóre określenia pod jakimi znana była główna bohaterka tej powieści, osoba tak mało znana, a tak ciekawa. Urodziła się i wychowała w Suwałkach, gdzie mogła obserwować między innymi swoją bardzo patriotyczną babkę Karolinę, czy wuja, któremu udało się uciec z Syberii, oraz żyć i dorastać w atmosferze umiłowania ojczyzny. To właśnie babka ukształtowała jako odważną patriotkę, ale również osobę niezależną i silną. Z rodzinnego miasta młoda Ola wyjechała na studia do Warszawy, gdzie wstąpiła do PPS i brała udział w różnych akcjach bojowych, a także zajmowała się magazynami, a także organizacją przewozu broni. Tam też, jako 24-latka poznała dojrzałego już i cieszącego się sławą Józefa Piłsudskiego.

Jej romans, a potem małżeństwo z Marszałkiem, jest ważną częścią tej książki, co nie jest rzeczą dziwną, w końcu trwał przez wiele lat. Dzięki temu możemy trochę poznać kulisy ich trudnego związku, cierpienie Aleksandry związane z byciem tą drugą, z tym, że jej ukochany jest taki zajęty, że ciągle żyje w niebezpieczeństwie, potem jej problemy z trudnym charakterem męża. I chociaż nie pochwalam tego związku, to jakoś mi się zrobiło żal tej kobiety, która bardzo długo czekała na możliwość bycia legalną żoną Piłsudskiego, która musiała znosić naprawdę wiele w tym trudnym układzie. 

Z powieści wyłania się obraz Aleksandry Piłsudskiej jako kobiety odważnej, silnej, świetnie zorganizowanej, ale również skromnej i bardzo zaangażowanej społecznie, zwłaszcza kiedy już była panią marszałkową. Widzimy ją również w więzieniu, aresztowaną za działalność niepodległościową, ale też jako kobietę-żołnierza, waleczną i nieustraszoną. Ola Piłsudska była również wielką orędowniczką emancypacji kobiet. Sama była bardzo wyemancypowana jak na tamte czasy, o czym świadczy jej działalność wojskowa i polityczna, niezależność, czy fakt, że miała nieślubne dzieci z Józefem Piłsudskim, czego się nie wstydziła, ale przyjmowała z podniesioną głową. W tej książce Aleksandra jest postacią najważniejszą, tu nie jest ukryta za postacią swojego wielkiego męża, tu możemy poznać jaka była naprawdę.

Autorka nie zapomina również o nakreśleniu tła historycznego, co wyszło jej barwnie i ciekawie tak, że czytelnik czuje się jakby razem z Olą chodził ulicami Warszawy i Wilna z początku XX wieku, jakby spędzał czas z rodziną Piłsudskich w ich dworku Sulejówku czy w podlaskiej siedzibie, zwanej Kamiennym Dworem. Ponadto, w książce są świetnie opisane kulisy różnych znanych wydarzeń z początku wieku, czytamy co nieco o kobietach-żołnierzach, o walce o emancypację kobiet, czy o stosunkach politycznych w dwudziestoleciu międzywojennym. 

Brakowało mi tylko nieco zakończenia tej historii, czegoś o życiu pani Piłsudskiej na emigracji, książka bowiem kończy się przybyciem do Londynu i faktem, że Aleksandra zaczęła tam pisać swoje wspomnienia. Być może autorka nie chciała powielać tego, co w tych "Wspomnieniach" było napisane, może chciała się skupić na życiu w Polsce, ale dla mnie opisanie jej życia do końca mogłoby być taką kropką nad i. 

Niemniej, uważam tę książkę jako bardzo dobrą i wartościową powieść biograficzną, która nie tylko przybliża nam postać Aleksandry Piłsudskiej, ale też mówi wiele o czasach w jakich przyszło żyć tej szczególnej kobiecie. Polecam ją wszystkim osobom, które nie wiedzą zbyt wiele o tej postaci, ale też fanom powieści historycznych, albo po prostu tym, którzy chcą przeczytać coś o interesującej i wciąż tak mało znanej, odważnej kobiecie...


****
"Kobieta, którą pokochał Marszałek..." była dla mnie świetną odskocznią po poprzedniej, nieudanej lekturze. Zabrała mnie w zupełnie inny świat, wciągnęła i zainteresowała. Tymczasem teraz sięgnęłam po powieść z nieco innej kultury - "Pikantne historie dla pendżabskich wdów" i jestem ciekawa co z tego wyniknie ;).

Komentarze

  1. Z wiekiem zauważyłam u siebie, że jestem coraz bardziej ciekawa osób, zjawisk, jak coś działa, itp. Uwielbiam filmy biograficzne, więc myślę, że i takie książki przypadłyby mi do gustu :)

    Z e-BOOKIEM POD RĘKĘ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również z wiekiem zaczęłam być bardziej ciekawa, co jest w sumie interesujące, bo przecież dzieci z reguły są bardziej ciekawe świata ;)

      Usuń
  2. "czytelnik czuje się jakby razem z Olą chodził ulicami Warszawy i Wilna z początku XX wieku, jakby spędzał czas z rodziną Piłsudskich w ich dworku Sulejówku czy w podlaskiej siedzibie, zwanej Kamiennym Dworem...." zachęciłaś mnie.... to brzmi naprawdę bardzo ciekawie i fascynująco. Jak wiesz doceniam to i szukam w tego typu powieściach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj, warto poznać tę książkę ;)

      Usuń
    2. Myślisz, że mi się spodoba? :)

      Usuń
    3. Myślę, że możesz być zadowolona z tej lektury, chociaż nie zachwycona ;)

      Usuń
    4. W moim przypadku i po przygodach z ksiązkami zadowolenie to dużo :D

      Usuń
    5. Teraz tylko szukać w bibliotece ;)

      Usuń
    6. Ciekawa jestem Twojej opinii ;)

      Usuń
    7. Jeśli tylko ją dostanę to przeczytam i napiszę lub Ci opowiem :)

      Usuń
    8. To w takim razie czekam ;)

      Usuń
    9. Nie wiem jak długo :(

      Usuń
  3. Ta książka znajduje się w biblioteczce mojego narzeczonego, więc chętnie ją od niego pożyczę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznam, że nie wiem zbyt wiele o tej postaci, więc ta książka na pewno dużo by mi dała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aleksandra Piłsudska to bardzo interesująca postać, a właśnie mało znana... Polecam Ci tę książkę, opowiada co nieco o tej nietypowej kobiecie, a zarazem bardzo ciekawie nakreśla tło historyczne.

      Usuń
  5. Niestety, ale rzadko sięgam po takie publikacje. Zdecydowanie stawiam na inne gatunki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, każdy ma swój gust czytelniczy ;)

      Usuń
  6. Już sama okładka mnie zachwyca. Na pewno sięgnę po te książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, okładka jest bardzo zachęcająca ;)

      Usuń
  7. Zdarza mi się sięgać po biografie, a ta wydaje się być bardzo interesującą!

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej nie czytam biografii, chociaż niewykluczone, że kiedyś będę czytać ich więcej ;) Na razie czytałam "Anię" i była bardzo ciekawa i wzruszająca <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli będziesz miała chęć i możliwość to polecam Ci tę książkę, to nie jest typowa biografia, tylko powieść biograficzna, więc czyta się lepiej ;).
      Ja "Ani" jeszcze nie czytałam, ale gdzieś tam mam w planach...

      Usuń
  9. Wiem,komu by się spodobala:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Już dawno chciałam przeczytać tę książkę - dziękuję za przypomnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. To może być całkiem ciekawa książka. Będę o niej pamiętać i możliwe, że za jakiś czas po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio miałam pierwsze spotkanie z twórczością pisarki za sprawą książki "Hanka" i chętnie poznałabym też tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie mam "Hankę" w planach czytelniczych ;)

      Usuń
  13. Nie przepadam za czytaniem biografii, więc raczej nie skuszę się na powyższą książkę. Ale moja kuzynka uwielbia poznawać kulisy znanych ludzi, dlatego jej polecę powyższy tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest powieść biograficzna, więc czyta się jak zwykłą powieść. Ale nie będę namawiać, skoro nie lubisz ;)

      Usuń
  14. Biografii nie czytuję, ale powieści biograficzne to już inna bajka. Przystępnie opowiedziane historie o znanych ludziach na pewno w pewien sposób kształcą i wzbogacają wiedzę. O tej kobiecie również chciałabym się czegoś dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, powieści biograficzne mają to do siebie, że opowiadają o danej postaci w sposób mniej suchy, a za to bardziej żywy i dynamiczny, niż zwykłe biografie ;). Polecam Ci tę książkę ;)

      Usuń
  15. Osobiście nie sięgam po takie gatunki, ale po Twojej opinii zdecydowałam, że dam tej książce szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja opinia Cię zachęciła do sięgnięcia po tę książkę ;)

      Usuń
  16. Nie mój klimat tym razem :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. To raczej nie są moje klimaty. Odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie lubię biografii więc odpuszczam. Mam wystarczająco dużo lektur na liście ;)
    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten stan, kiedy stosik do przeczytania rośnie w zastraszającym tempie ;)

      Usuń
  19. Już jakiś czas temu przekonałam się do biografii. Lubię dowiadywać się nowych rzeczy, poznawać biografie różnych osób. Ta wydaje mi się być ciekawa, więc skuszę się na nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Miałam przeczytać tę książkę, ale jakoś mi się nie udało. Mimo wszystko szkoda tego zakończenia. Sama Aleksandra Piłsudska jest bardzo ciekawą postacią :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci tę książkę, jeśli będziesz miała okazję gdzieś ją dostać ;)

      Usuń
  21. Bardzo lubię takie publikacje, więc prędzej czy później po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie za każdy komentarz i każdy głos w dyskusji.